Jag får ofta höra att
språket blir sämre. Riktigt vad det innebär är inte alltid tydligt men en sak
är säker, många anser att språket blir sämre i takt med att vi använder
datorer, sms och chattfunktioner i allt större utsträckning. Men är det
egentligen så?
Eftersom jag tycker det är lämpligt att bygga den här typen
av resonemang på fakta och inte på åsikter har jag försökt ta reda på vad fakta
egentligen säger. Vi kan konstatera tre saker, om de sedan betyder att språket
blir sämre eller bättre är upp till läsaren att bedöma.
Svenska elever har
sämre läsförståelse
Enligt Skolverket (som väl får anses ha koll på fakta) har
svenska elevers kunskaper i läsförståelse försämrats under det senaste
decenniet. Som underlag används den i sammanhanget inte helt obekanta
PISA-undersökningen. Framför allt ser man en stor nedgång hos redan svaga
läsare där var femte svensk elev (15-åring) inte når upp till en ”grundläggande
nivå i läsning. Grundläggande nivå är den nivå som behövs för att kunna
tillgodogöra sig andra kunskaper, till exempel i matematik eller historia.
Man pekar på flera orsaker men en viktig orsak är förändrade
levnadsvanor där ungdomar i dag i många fall läser mindre än vad tidigare
generationer gjorde. Tiden ägnas i stället åt andra saker, så som exempelvis
dataspel. Läsandet har även förändrats, i dag läser vi mer på skärm och ägnar
oss därmed mer åt skumläsning.
Språket i sms och
e-post är slarvigt
Språket i e-post, chatt och sms är annorlunda än det vanliga
skriftspråket. Ofta använder man förkortningar. Man bryr sig mindre om
skrivregler som stor bokstav. Många märker att ungdomarnas språk blir annorlunda
och är oroliga över att ungdomarnas skriftspråk ska bli slarvigare.
Men forskare menar att man inte behöver vara orolig, de menar
att ungdomarna utvecklar sitt språk när de sms-ar och chattar. De har funnit
att ungdomarna vet att sms, chatt och e-post är olikt annat som de skriver. De
kan berätta hur de skriver i sms, chatt och e-post. De kan säga varför de
skriver så, och de väljer att skriva på annat sätt när de ska skriva texter i
skolan. Enligt forskarna säger ungdomarna att det inte är viktigt hur de
skriver på fritiden. På fritiden är innehållet viktigare än språket.
Mer dataspel ger
bättre engelska
Men samtidigt visar forskningen att elever som spelar
dataspel minst fem timmar i veckan får bättre betyg och lyckas bättre på
nationella prov i engelska. Spelandet bidrar till att utveckla ordförrådet. Det
finns ett tydligt samband mellan spelande och kunskaper i engelska.
De elever som gjorde bäst ifrån sig på nationella prov
spelade dataspel minst fem timmar i veckan. En uppenbar effekt av spelandet var
att ordförrådet utvecklades. De flitiga spelarna använde oftare svåra ord – ord
bestående av minst tre stavelser – som opportunities (’möjligheter’), surrender
(’ge upp, överlämna, kapitulera’) och furthermore (’dessutom’).
De som var bra på svåra ord fick också de bästa
uppsatsbetygen i de nationella proven. Höga uppsatsbetyg lade i sin tur grunden
för höga vanliga betyg. Pojkar ägnar i genomsnitt mer tid åt dataspel än
flickor. Forskarna noterar att flickor i regel presterar bättre än pojkar i
skolan. Men här var rollerna omvända – tack vare dataspelandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar