tisdag 29 oktober 2013

Att kommunicera i förändring

Att jobba på nya sätt eller med nya system kan vara skrämmande för många. Att bli orolig och rädd i förändring är en helt naturlig reaktion, vi reagerar med reptilhjärnan. Reptilhjärnan har många fördelar i strid och stress men en stor nackdel - den är en mycket dålig kommunikationskompis och riktigt dålig på dialog!

Hur det nu är med det så måste vi ändå kommunicera med personer som är utsatta för förändringar eller känner sig hotade på andra sätt. När vi gör det är det viktigare än någonsin att våra budskap går fram och att det vi säger går in. För går budskapet in så kan vi också komma framåt genom att tillsammans agera med förändringen i stället för mot den. Att kommunicera förändring innebär att planera sin kommunikation och sina budskap så att reaktionen från reptilhjärnan blir lätt att hantera, på så sätt kommer vi vidare. Att kommunicera förändring innebär också att verkligen kommunicera, det vill säga att tillåta dialogen i alla dess former.

Varför går det då så ofta på tok? Jo, det är egentligen mycket sällan vi planerar så att vi är beredda att möta dialogen. När vi planerar våra kommunikationsinsatser (som vi gärna kallar dem) planerar vi egentligen ett antal budskap som vi ska sprida. Vi ägnar oss helt enkelt inte åt kommunikation, vi ägnar oss åt information. Vi tillåter inte dialogen, den blir mest ett störande inslag som vi inser att vi måste ta hand om men vi vet inte hur. Ofta är det så att eftersom vi själva är osäkra och rädda i förändringen blir det lätt så att vi lindar in oss i krångliga uttryck och otydliga budskap för att slippa ta dialogen.

Hur ska vi då göra för att lyckas?

  • Tänk ut budskapen och vad du vill att den som möter förändringen ska göra när de tagit budskapet till sig.
  • Fundera över vem som behöver veta vad och när och se till att de får rätt budskap vid rätt tillfälle i rätt sammanhang.
  • Kommunicera tydligt, enkelt och begripligt - använd klarspråk!
  • Tillåt det att ta tid - kommunikation i förändring sker under den tid mottagaren och dialogen behöver.
  • Tänk på att det du kanske vetat under lång tid kan vara en överraskning för andra, visa att du respekterar det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar